Translate

sunnuntai 1. heinäkuuta 2018

MItä tarkoittaa käsite "sukupuoli" ?

Mitä tarkoittaa käsite "sukupuoli"?

Miessukupuolta olevaa ihmistä kutsutaan mieheksi tai pojaksi. Naissukupuolta olevaa ihmistä kutsutaan naiseksi tai tytöksi.

Mies ja nainen ovat lisääntymistä (lapsen saamista) ajatellen ominaisuuksiltaan ihmisinä erilaisia. Tulkintamme mukaan sukupuoli on ihmisten erilaisuutta kuvaava käsite, joka perustuu kehosta todennettavissa oleviin lisääntymiseen liittyviin ominaisuuksiin ja jonka avulla ihmiset jaetaan miessukupuolta ja naissukupuolta oleviksi.

Kielitoimiston sanakirjassa (kielitoimistonsanakirja.fi) sukupuoli-sanan merkitys on kuvattu seuraavasti: ”eliön ominaisuus, joka määräytyy sen mukaan, onko kyseinen yksilö lisääntymis-soluiltaan hedelmöittävä (koiras, mies) vai hedelmöityvä (naaras, nainen); miehistä tai naisista ryhmänä.” Sana sukupuoli muodostuu kahdesta eri sanasta: suku ja puoli.  Sanan ”suku” voidaan ajatella viittaavan lisääntymiseen ja sanan ”puoli” voidaan ajatella viittavan siihen, että mies ja nainen ovat kumpikin puolet kahdesta ihmisestä. Ihmisen luonnolliseen lisääntymisen tarvitaan kaksi ihmistä, mies ja nainen. Lapsen synnyttyä hänelle annetaan henkilötunnus, joka tallennetaan väestötietojärjestelmään. Henkilötunnuksesta ilmenee muun muassa lapsen sukupuoli. Henkilön sukupuolitiedoksi väestötietojärjestelmään talletetaan mies tai nainen. Jokaisen Suomen väestötietojärjestelmään rekisteröidyn ihmisen sukupuoli on joko mies tai nainen. Koska lapsen rekisteröinnin yhteydessä lapsesta kirjataan väestötietojärjestelmään sukupuolitieto josta selviää, onko lapsi sukupuoleltaan miessukupuolta vai naissukupuolta oleva, on selvää, että ihmisen sukupuolia on kaksi.


HUOMAUTUS:  Sukupuolen korjausprosessin jälkeen henkilö voidaan merkitä väestötietojärjestelmässä toiseen sukupuoleen kuin aikaisemmin.


Henkilön tosiasiallinen sukupuoli on se, mikä se on hänen syntyessään, ei sitä kukaan voi itse muuksi muuttaa, vaikka kuinka haluaisi. Henkilöllä on oikeus kertoa kokemuksensa omasta sukupuolestaan (sukupuoli-identiteetti), mutta kukaan ei voi itse määrittää sukupuoltaan muuksi kuin mitä siitä on merkitty väestötietojärjestelmään. Sukupuoli-käsitteessä ei ole kyse henkilön omasta sukupuoltaan koskevasta kokemuksesta, eikä henkilön harjoittamasta sukupuolen ilmaisusta. Ihmisen oma kokemus sukupuolestaan ei muuta hänen tosiasiallista synnynnäistä sukupuoltaan toiseksi. Henkilön sukupuoli-identiteetti tai sukupuolen ilmaisu eivät kumpikaan määritä millään tavalla sitä mikä on henkilön tosiasiallinen sukupuoli (mies tai nainen). Hyvin pieni vähemmistö ihmisistä on intersukupuolisia. He eivät ole syntyessään fyysisiltä sukupuolta määrittäviltä ominaisuuksiltaan yksiselitteisesti naisia/tyttöjä eikä miehiä/poikia. Myös intersukupuolisille lapsille määritellään syntymän yhteydessä tutkimusten jälkeen sukupuoli (mies tai nainen). Kielitoimiston sanakirjassa sanan ”intersukupuolisuus” merkitys on kuvattu seuraavasti: ”kummankin sukupuolen ominaisuuksien esiintyminen samassa yksilössä.” Vaikka on olemassa intersukupuolisia ihmisiä, se ei tarkoita, että sukupuolia olisi enemmän kuin kaksi. Jos jollain käsitteellä halutaan tarkoitettavan tosiasiallisen sukupuolen lisäksi esimerkiksi sukupuolirooleja, naiseuden ja mieheyden sosiaalisia merkityksiä tai yksilön sukupuoli-identiteettiä, niin silloin on kyseessä jokin aivan muu asia kuin käsite ”sukupuoli”. Käsitteet ”sukupuoli” ja ”sukupuoli-identiteetti” tarkoittavat eri asioita. ”Sukupuoli-identiteetti” ei ole osa käsitettä ”sukupuoli”.


Tasa-arvolaki ja sukupuoli-käsite
Tasa-arvolain yhtenä tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuva syrjintä. Tuolla tarkoitetaan sitä, että ketään henkilöä ei saa syrjiä sen takia, että hän on sukupuoleltaan mies tai nainen. Sukupuoli-käsitettä ei ole määritelty tasa-arvolaissa, eikä muussakaan säädöksessä, vaikka tuo käsite esiintyy lainsäädännössä useassa eri yhteydessä. Katso https://goo.gl/LgS9qh. Koska sukupuoli- käsitettä ei ole määritelty lainsäädännössä, niin sille täytyy olla olemassa riittävän yksiselitteinen ja yleiskäyttöinen määritelmä. Jos käsitteellä ”sukupuoli” tarkoitettaisiin jotain muuta asiaa kuin sellaista, josta seuraa, että ihmisen sukupuolia on kaksi (miessukupuoli ja naissukupuoli), niin silloin ei olisi selvää mitä eri säädöksissä esiintyvällä sukupuoli-sanalla todellisuudessa tarkoitetaan. Sukupuoli-sana esiintyy lainsäädännössä muun muassa seuraavissa kohdissa: • Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus opiskelijaksi ottamisen  perusteista ammatillisessa peruskoulutuksessa (4/2013) 13 §, ote:
”Hakija saa kaksi lisäpistettä pyrkiessään koulutukseen, jossa koulutuksen järjestäjän päättämässä hakukohteessa ensisijaisista hakijoista on alle 30 prosenttia samaa sukupuolta kuin hakija”.
• Vakuutusyhdistyslaki (1250/1987) 14 §, ote:
”Kuluttajille myönnettävissä vakuutuksissa ei saa käyttää sukupuolta vakuutusmaksujen tai vakuutuksesta saatavien etuuksien laskennassa eikä tehdä sukupuoleen perustuvia eroja maksuissa tai etuuksissa.”
”Riskinarvioinnissa tulee ilmetä, millä tavalla sukupuoli vaikuttaa kyseessä olevaan vakuutettavaan riskiin sekä mikä on sukupuolten välinen suhteellinen ero vakuutettavassa riskissä.”
• Laki ulkomaisista vakuutusyhtiöistä (398/1995) 63 b §, ote:
”Kuluttajille myönnettävissä vakuutuksissa ei saa käyttää sukupuolta vakuutusmaksujen tai vakuutuksesta saatavien etuuksien laskennassa eikä tehdä sukupuoleen perustuvia eroja maksuissa tai etuuksissa.”
• Laki kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta  sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja  auttamisesta (746/2011) 16 §, ote:
”Kansainvälistä suojelua hakeva ja tilapäistä suojelua saava majoitetaan vastaanottokeskukseen. Majoittamisessa otetaan huomioon majoitettavien ikä ja sukupuoli...”
Eri säädöksiä tutkimalla ja Kielitoimiston sanakirjassa esiintyvän sukupuolisanan kuvauksen perusteella voidaan todeta olevan itsestään selvää, että Syksyllä 2016 uuden opetussuunnitelman ohessa otettiin käyttöön ’Tasa-arvotyö on taitolaji’- opas. Siinä käsitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita. Koulussa kaikenlaiselle kiusaamiselle ja häirinnälle tulee olla nolla-toleranssi ja kiusaamiseen tulee aina puuttua. Sitä pitää opetusmenetelmin ennalta estää tapahtumasta. Läpi koko oppaan kirjoitetaan sukupuolten moninaisuudesta. Oppaassa vääristetään käsite moninainen selittämällä, että sukupuolia on monia (enemmän kuin kaksi).Opas korostaa, että jokaisella, myös lapsella, on oikeus itse määritellä sukupuolensa sen mukaan, mitä hän kokee tai tuntee olevansa. Opettajana ymmärrän sukupuolen moninaisuuden eri tavalla. Koululuokassa on runsaasti moninaisuutta, mitä esiintyy niin tyttöjen kuin poikien keskuudessa. On hyvin monenlaisia tyttöjä rauhallisista nukeista pitävistä railakkaisiin poikien kanssa jalkapalloa pelaaviin ja puissa kiipeileviin hurjapäihin ja hyvin monenlaisia poikia herkistä vilkkaisiin ja rohkeisiin seikkailijoihin. Haluan rohkaista jokaista kasvattajaa, joka ei hyväksy oppaan selitystä sukupuolista, tuomaan rohkeasti esille kantansa. Sukupuolia on kaksi, mies ja nainen.
Sukupuoli ei muutu hormonihoidoilla, ei myöskään sukupuolen korjausleikkauksin. Sukupuoli, mies tai nainen, ei perustu tuntemuksiin tai kokemuksiin. Haluan rohkaista teitä, hyvät kasvattajat, tukemaan terveellä tavalla ja tosiasiallisesti tyttöjen kasvua naisiksi ja poikien kasvua miehiksi. Puhukaa totuutta. Teidän ei tarvitse osallistua oppilaittenne kanssa tilaisuuksiin, missä opetetaan virheellisesti monista sukupuolista tai sukupuolineutraalia ideologiaa. Jos joudutte jonkin oppiaineen materiaalin yhteydessä käsittelemään oppaan sukupuolikasvatuksen aiheita, tuokaa esille oma, perusteltu kantanne

 .
Pitäkää kiinni siitä, minkä olette oppineet ja todeksi havainneet. Opasta saa kritisoida ja sen virheellinen sukupuolikasvatus voidaan sivuuttaa. Voimia vaativaan kasvatus- ja opetustyöhönne!
Tuulikki Tepora KM, luokanopettaja 


Opettajan kynästä


Yhteiskunnalliseen keskusteluun on noussut Suomessa(kin)  hyvin vahvasti sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti parin kolmen viimeisen vuoden aikana   ja tämä heijastuu myös koulumaailmaan. Niin opettajat kuin oppilaiden vanhemmatkin pohtivat: mitä ja miten meidän tulisi puhua ja opettaa, kun aiheena on sukupuoli? Miten sukupuoli määritellään? Entä mistä on kyse sukupuolen moninaisuus-ajattelussa? Kuinka voimme huomioida erilaiset tytöt ja pojat ja antaa heille tilaa sekä arvostusta luokissa ja koulun käytävillä? Nähin kysymyksiin pyrimme vastaamaan tässä käsissänne olevassa Aito avioliitto ry:n esitteessä. Sukupuolta koskeva sanasto, pitkän opettajan uran tehneen kannanotto sukupuolikasvatukseen ja kasvatuksen teorian ja tradition professorin artikkeli tekevät esitteestä sellaisen, että siihen kannattaa tutustua, säilyttää ja aika ajoin palatakin. 


Oppilailla on oikeus saada oikeaa tietoa sekä tukea omalle kasvulleen tytöistä naisiksi ja pojista miehiksi. Sukupuoli-identiteettiään pohtivia tai sen kanssa kipuilevia oppilaita ei myöskään tule unohtaa, heilläkin on oikeus turvalliseen kouluympäristöön ja kasvurauhaan. Vaatiko turvallisen oppimisympäristön takaaminen luopumista vakiintuneesta, biologiaan perustuvasta sukupuolen kaksijakoisuudesta? Pitääkö meidän lakata ajattelemasta, että sukupuolia on kaksi, ollaksemme ihmisten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolustajia? Me Aito avioliitto ry:ssä olemme vakuuttuneita, että ei tarvitse. Sukupuolta koskevassa keskustelussa usein humpsahdetaan ajatteluun, jossa sukupuoli nähdään kahleena, ei lahjana. Toinen sudenkuoppa on sotkea keskenään käsitteet ”sukupuoli” ja ”sukupuoli-identiteetti”, mikä hämärtää kumpaisenkin merkityksen. Ihminen on su
kupuoleltaan joko nainen eli hedelmöittyvä tai mies hedelmöittävä. Sukupuoli-identiteetti taas on henkilön kokemus omasta sukupuolesta, millaiseksi hän itsensä kokee.  Sukupuoli määrittyy biologian pohjalta, se on annettu ominaisuus. Jokainen nainen/tyttö voi sen sijaan valita, millä lailla hän naiseuttaan ilmentää ja miehet/pojat saavat yhtälailla päättää, millaisia miehiä he haluavat olla. Oppilaiden tervettä ja vakaata sukupuoli-identiteetin kehitystä ei tule horjuttaa ideologisilla sloganeilla ”voit valita oman sukupuolesi.” tai väittää, että ”sukupuolia olisi enemmän kuin kaksi.” Jo nyt sukupuolen moninaisuus eli gender-ideologian vasta saavuttaessa Suomen nuoria, on huomattu erityisesti tyttöjen kokevan lisääntyvästi sukupuoli-dysforiaa*. Tämä kehityssuunta on kaikilta pois.
Opettajilla ja rehtoreilla on edelleen oikeus opettaa, että sukupuolia on kaksi. Suomen lakikin tunnustaa, että sukupuolia on kaksi. Sukupuoliystävällisessä koulussa ja yhteiskunnassa on tilaa erilaisille tytöille ja erilaisille pojille. Se auttaa erityisesti epävarmoja nuoria ja lapsia suhtautumaan omaan, synnynnäiseen sukupuoleensa myönteisenä ominaisuutena. 


Aito avioliitto -yhdistyksen puheenjohtajana toivotan menestystä ja voimia työssänne lasten ja nuorten parissa.


Ystävällisin terveisin Susanna Koivula


Psykiatrian professori Paul McHughin mukaan perheille, nuorille ja lapsille tuotetaan paljon vahinkoa levittämällä näkemystä, jonka mukaan sukupuoli on epävakaa ja valinnanvarainen. Kyseessä on ”vailla biologista perustaa oleva mielipide”, jota ajava liike on valitettavan usein saanut ”kulttimaisia piirteitä”. Aikamme uusgnostilaisten suhtautumista lasten sukupuolihämmennykseen ei voida perustella tieteellä. (1) Parhaat tutkimukset osoittavat, että 80-95 prosenttia esimurrosikäisistä lapsista, jotka kokevat sukupuolihämmennystä, samaistuvat omaan biologiseen sukupuoleensa, jos normaalin murrosiän seksuaalisen kehityksen annetaan edetä. (2) Sukupuolen korjaamiseen johtavien hoitojen ei ole osoitettu vähentävän transihmisten erittäin korkeaa itsemurhayritysten prosenttia (41 prosenttia verrattuna 4.6 prosenttiin muussa väestössä). (3) Ihmisillä, jotka ovat läpikäyneet sukupuolenkorjausleikkauksia, on 19 kertaa suurempi todennäköisyys kuolla itsemurhan kautta kuin muulla väestöllä.


Näiden tilastojen valossa ei ole perusteltua häiritä lapsen todellisuustajua puheella väärään ruumiiseen vangitusta minuudesta eikä iskostaa hänen ajatteluunsa uusgnostilaista ihmiskäsitystä osana julkista kouluopetusta.


Tapio Puolimatka kasvatustieteen professori


Princetonin yliopiston oikeusfilosofian professorin Robert P. Georgen mukaan aikamme poliittinen ja ideologinen liike sukupuolieron häivyttämiseksi ja sukupuolen vaihtuvuuden markkinoimiseksi on saanut piirteitä, jotka muistuttavat gnostilaisuutta. Muinaiset gnostilaiset pitivät ruumista vankilana, josta ihminen pyrkii vapautumaan. Aikamme uusgnostilaiset pitävät ruumista välineenä, jota voidaan muokata ja manipuloida palvelemaan persoonan tavoitteita.



Yhtenä esimerkkinä tästä uusgnostilaisesta ajattelusta on Suomen Opetushallituksen kouluille antama ohjeistus oppaassa Tasa-arvotyö on taitolaji. Tutkimustuloksista välittämättä Opetushallitus ohjaa opettajia kyseenalaistamaan luonnollisen sukupuolijaon tyttöihin ja poikiin, miehiin ja naisiin ja pidättäytymään ”sosiaalistamasta oppilasta hänen ulkoiseen sukupuoleensa” (s. 68). Oppaassa vastustetaan ”tyttöjen ja poikien lähtökohtaisten erojen” tunnustamista (19). Opas suosittelee näkemystä, jonka mukaan sukupuoliero on liukuva ja sukupuoli riippuu yksilön valinnasta, ei biologisista tosiasioista. Oppaan laatijakuntaan lukeutuva Liisa Jääskeläinen kertoo oppaan kirjausten perustuvan ”pitkälti sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asiaa ajavien järjestöjen näkemyksiin”. (Jääskeläinen; sit. Ilta-Sanomat 15.12.2015.) Ongelmana ei ole pelkästään se, että Opetushallituksen suosittelema sukupuolikasvatus perustuu ideologisesti tulkitulle kokemukselle ja on tieteen tutkimustulosten ja tosiasioiden vastaista. Opettaessaan lapsille, että ihmisen on mahdollista olla vangittuna väärään ruumiiseen, Opetushallitus tuo neutraalin valistuksen nimissä kouluihin gnostilaisen uskonnon opetusta. 


freepic | ©ap / ap@ltoy.pp.fi • • 20161019


AITO AVIOLIITTO, HELSINKI SYYSKUU 24. 2016


sukupuoli-käsitteellä tarkoitetaan asiaa, jonka perusteella sukupuolia on kaksi: miessukupuoli ja naissukupuoli. Käsite ”sukupuolten tasa-arvo” on merkitykseltään ymmärrettävä silloin, kun sukupuoli-sanalla tarkoitetaan ihmisten erilaisuutta kuvaavaa käsitettä, joka perustuu kehosta todennettavissa oleviin lisääntymiseen liittyviin ominaisuuksiin ja jonka avulla ihmiset jaetaan miessukupuolta ja naissukupuolta oleviksi. Kun käsitteen ”sukupuoli” merkitys kuvataan noin, niin silloin henkilön sukupuoli on mahdollista todentaa objektiivisesti.
Mitä tarkoittaa käsite ”sukupuolen moninaisuus”? 


Käsite ”sukupuolen moninaisuus” on ajatuksellinen ja hyvin epämääräinen. Tuota käsitettä ei ole käytetty tasa-arvolaissa. Käsite ”sukupuolen moninaisuus” on luonteeltaan sellainen, että sitä ei todellisuudessa edes tarvita opetuksessa tasa- arvolaissa säädettyjen vaatimusten täyttämiseksi. Tasa-arvolain vaatimusten täyttämiseksi oppaassa ei tarvitse mainita ollenkaan epämääräistä ja määrittelemätöntä käsitettä ”sukupuolen moninaisuus”. Ilman sitä pärjätään mainiosti. Esimerkiksi Ressun lukion ”Toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma 2014-2017” on kirjoitettu siten, ettei siinä ole käytetty käsitettä ”sukupuolen moninaisuus”. Käsite ”sukupuolen moninaisuus” on tarpeeton tasa-arvosuunnitelmissa, samoin koulun sukupuoli-opetuksessa. Sitä ei tarvita, kun käytetään käsitteitä ”sukupuoli”, ” sukupuoli-identiteetti”, ” sukupuolen ilmaus” ja ”intersukupuolinen”, ja kun noille käsitteille annetaan seuraavat merkitykset: 


sukupuoli (vapaamuotoinen kuvaus): ihmisten erilaisuutta kuvaava käsite, joka perustuu kehosta todennettavissa oleviin lisääntymiseen liittyviin ominaisuuksiin ja jonka avulla ihmiset jaetaan miessukupuolta ja naissukupuolta oleviksi; sukupuoli-identiteetti: henkilön kokemus omasta sukupuolestaan; sukupuolen ilmaisu: sukupuolen tuominen esiin pukeutumisella, käytöksellä tai muulla intersukupuolinen: henkilö ei ole syntyessään fyysisiltä sukupuolta määrittäviltä ominaisuuksiltaan yksiselitteisesti nainen/tyttö eikä mies/poika (tuo ei tarkoita, että sukupuolia olisi enemmän kuin kaksi).


Lähteitä


Tasa-arvolaki – Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609
Tasa-arvotyö on taitolaji – Opas sukupuolten tasa-arvon edistämiseen perusopetuksessa
Opetushallitus – Oppaat ja käsikirjat 2015:5. http://www.oph.fi/ajankohtaista/tiedotteet/101/0/sukupuolten_tasa-arvon_edistaminen_perusopetuksessa http://www.oph.fi/download/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji.pdf
Ressun lukion ”Toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma 2014 - 2017” http://www.hel.fi/static/liitteet/opev/ressul/tasa_arvosuunnitelma.pdf
Uusgnostilaista sukupuoliopetusta
Arvoisat opettajat ja rehtorit
Tarja Vänskä-KauhanenAri Pesonen, Living Types
Tilaa lisää esitteitä tai kysele Aito avioliitto ry:n edustajaa kouluvierailulle; aito.avioliitto@gmail.com


AITOAVIOLIITTO.FI Tutustu ja lue lisää aitoavioliitto.fi  Facebook Avioliitto on naisen ja miehen välinen liitto Twitter @Avioliittory Ota yhteyttä aito.avioliitto@gmail.com Aito avioliitto ry
Susanna Koivula, puheenjohtaja Veikka Mattila, sihteeri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti