Translate

lauantai 10. kesäkuuta 2017

Kuuluisien miesten viimeiset sanat

On hyvin mielenkiintoista ja opettavaista tutkia joskus, mitä kuuluisat miehet ovat sanoneet ja kokeneet vähän ennen kuolemaansa. Vilkaisu kuolinvuoteelle ilmaisee usein enemmän kuin kaikki suuret sanat ja teot heidän elinaikanaan. Sinä hetkenä, kun katselee kuolemaa silmästä silmään, putoaa monilta naamio ja he tulevat rehellisiksi.

VOLTAIRE,
joka oli kuuluisa pilkkaaja, koki kauhean lopun. Hänen hoitajattarensa sanoi: "vaikka saisin kaikki maailman rahat, en haluaisi enää nähdä uskomattoman kuolemaa!" Kuoleva huusi koko yön anteeksiantamusta.

DAVID HUME,
ateisti, huusi; "olen liekeissä!" Hänen epätoivonsa oli kauheaa katseltavaa.

HEINRICH HEINE,
joka oli suuri pilkkaaja (elämänsä loppupuolella hän vielä kirjoitti runon:)
"Särkynyt on vanha soitin kallioon, mi Kristus on!
Soitin, jota pahaan menoon paha henki viritti.
Se soitin kutsui kapinaan soi epäilystä, pilkkaa vaan.
Oi, Herra, mä etees polvistun anna anteeksi laulut mun!"

NAPOLEON,
Hänen lääkärinsä kirjoitti: "keisari kuolee yksin ja hyljättynä. Hänen kuolinkamppailunsa on kauhistuttava."

CESARE BORGIA,
valtiomies, "Olen elämäni aikana valmistautunut kaikkeen edeltä käsin, paitsi kuolemaan ja nyt minun täytyy kuolla täysin valmistautumattomana."

TALLEYRAND:
"Minä kärsin kadotettujen tuskia."

KAARLE IX (ranska):
"Olen kadotettu, voin todeta sen selvästi."

HOBBES,
Englantilainen ajattelija: "Minulla on edessäni kauhea hyppy pimeyteen."

SIR THOMAS SCOTT,
Englannin ylähuoneen entinen presidentti: "Tähän hetkeen asti olen ajatellut, ettei ole olemassa Jumalaa eikä helvettiä. Nyt tiedän ja tunnen, että molemmat ovat ja minä olen joutunut kadotukseen Kaikkivaltiaan oikeudenmukaisen tuomion mukaan."

GOETHE:
"Enemmän valoa!"

JEESUS KRISTUS:
"Se on täytetty!"

NIETZSCHE
kuoli mielipuolena

LENIN,
Kuoli henkisessä pimeydessä. Hän pyysi pöydiltä ja tuolilta syntiensä anteeksiantamusta. Kuinka erikoista miehelle, josta tuli miljoonien ihmisten esikuva ja johtaja.

SINOWJEW,
Kommunistisen Internationalin presidentti, joka Stalinin toimesta ammuttiin; "Kuule Israel, Herra meidän Jumalamme on ainoa Jumala."

CHURCHILL,
"Mikä narri olenkaan ollut!"

JAGODA,
Venäjän salaisen poliisin päällikkö: "Täytyy olla olemassa Jumala. Hän rankaisee minua syntieni tähden."

JAROSLAWSKI,
Kansainvälisen uskonnonvastaisen liikkeen johtaja: "Polttakaa kaikki minun kirjani. Katsokaa Pyhää! Hän on jo odottanut minua; Hän on täällä."

Kuinka sinä kuolet? Onko sinunkin kohdallasi liian myöhäistä? Mitkä ovat sinun viimeiset sanasi?

Voltaire, David Hume ja muut olisivat varmasti nauraneet tai pilkanneet, jos heille olisi elinaikana selitetty, että he joutuvat kadotukseen ilman Jeesusta. Mutta myös heidän täytyi tunnustaam että Raamattu on oikeassa, kun se sanoo; "Jokaisen ihmisen on kuoltava, mutta sen jälkeen tulee tuomio" (Hebr. 9;27)

Tämä tuomio koskee poikkeuksetta jokaista ihmistä jokaisen omien syiden ja syntien vuoksi, joita elämässämme olemme päällemme kasanneet. Mutta hyvät teot niiden vastapainona eivät auta eivätkä niitä poista. Raamattu sanoo tästä: "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta --- se on Jumalan lahja" (Ef. 2:8).

Oma ponnistelu ei voi ketään vanhurskauttaa Jumalan, oikeidenmukaisen Tuomarin edessä. Pelastaakseen ihmiset tästä toivottomasta tilanteesta, Jumala lähetti tähän maailmaan oman Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, joka meidän sijastamme kuoli ristillä, ja otti meidän syntiemme tähden Jumalan tuomion itsensä päälle. Hänen viimeiset sanansa; "Se on täytetty" todistavat tästä Jumalan armollisesta vapautuksesta meille. Täten kristityillä on rauha Jumalan kanssa elämässä ja myös kuolemassa.

Eräs kiinalainen kommunisti, joka oli toimeenpannut useiden kristittyjen mestauksia, tuli erään papin luokse ja sanoi: "Olen nähnyt monien teistä kuolevan. Te kristityt olette erilaisia kuollessa, Mikä on teidän salaisuutenne?"

Totisten kristittyjen salaisuus on sisäinen rauha, joka syntyy läheisestä yhteydestä Jumalaan. Jos sinä haluat viettää tarkoituksenmukaista elämää, jossa vallitsee Jumalan rauha, niin pyydä sitä yksinkertaisesti rukouksessa Jumalalta. Rukouksesi voisi alkaa esim. näin: "Herra, Jeesus, anna anteeksi kaikki minun vikani ja virheeni, kapinani sinua vastaan ja ylpeyteni. Minä uskon, että Sinä olet kuollut minun puolestani ja ristinkuolemallasi sovittanut kaikki minun syntini. Tule, Jeesus, nyt minun elämääni. Ole minun Herrani ja salli minun elää läheisessä yhteydessä kanssasi. Kiitos, että sinä minua kuulet, että otat minut vastaan ja että minun ei tarvitse enää pelätä kuolemaa."

Rukouksessasi ei ole tärkeää kielellinen ilmaisu, vaan sisäinen asenteesi. Jeesus sanoo: "Sitä joka Minun tyköni tulee, Minä en heitä pois." Sinä voisit tietysti itsevarmana hymähtäen jättää nämä asiat ja unohtaa juuri lukemasi. Mutta kuolemaa et kuitenkaan voi paeta, Sen tähden kuuntele profeetta Aamoksen neuvoa: "Ole valmis kohtaamaan Jumalasi."

Jengi ja Katulähetys ry

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti