Translate

sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Onko Ramattu faktaa vai Fiktiota?


6 / 2006 © Pasi Turunen
ONKO RAAMATTU FAKTAA VAI FIKTIOTA? Tätä kyseli maailman laajalevikkisin Time –lehti joulukuussa 1995. Vanha lehti sattui taannoin käsiini lehtipinojani selatessa. Kansijuttu oli mielenkiintoinen läpileikkaus raamatunmaiden arkeologiaan, jossa on tapahtunut paljon jännittävää viimeisen reilun sadan vuoden aikana. Time –lehden juttu oli kriittisyy-dessäänkin paljon avoimemmalla mielellä kirjoitettu kuin mihin vaikkapa Hesari koskaan on yltänyt. Pinnat Timelle.
Saksalaisen liberaaliteologian vaikutuksesta 1800-luvulta eteenpäin tuli pitkäksi aikaa muodikkaaksi kieltää lähes kaikkien Raamatun henkilöiden historiallisuus, koska ”heistä amatun ulkopuolella”. Usein nämä tutkijat eivät itse olleet jalallaankaan astuneet Pyhään maahan. Kaukaa oli turvallista kyseenalaistaa. Die Hard –tyyppejä toki yhä löytyy, joiden mielestä Raamattu on joka kohdassa oletettava olevan väärässä ellei erikseen toisin osoiteta. Tämä siitäkin huolimatta, että epäilijät, kuten Time –lehtikin vihjaa, itse ovat kerta toisensa jälkeen olleet väärässä, ja joutuneet peräyty-mään. Lehden inspiroimana päätin pyhittää tämänkertaisen UP-kirjeen arkeologialle, joka valottaa Raamatun tapahtumia ja henkilöhahmoja. Seuraavassa sieltä täältä koottuja tiedonmurusia.
Eräs kaikkein merkittävimpiä viime aikojen löytöjä tehtiin vuonna 1993 Pohjois-Israelissa Tel Dan nimisellä rauniokummulla. Paikalta löytyi 800-luvulle eKr. ajoitettu basalttikiven murikka, johon kaiverretusta tekstistä oli luettavissa maininta ”Daavidin huone” ja ”Israelin kuningas”. Merkittävän tästä löydöstä teki se, että ky-seessä oli ensimmäinen kerta, kun Daavidin nimi on löydetty Raamatun ulkopuolisista lähteistä. Koomista oli se, että vain joitakin viikkoja, vai oliko kuukausia, aikaisemmin tanskalainen minimalisti Thomas L. Thomson oli julkaissut kirjan, jossa hän väitti kuningas Daavidin olleen täysin keksitty henkilöhahmo, koska hänestä ei ole löydetty mitään mainintaa Raamatun ulkopuolelta. Thomson 0, Raamattu 1.
Edelliseen liittyen, niinkin tuoreesi kuin viime vuoden lopulla Etelä-Israelista muinaisen Gatin kaupungista, nykyisen Tel es-Safin alueelta, löydettiin ruukunsirpale, johon oli kaiverrettu nimi ”Goljat”. Laajaa kansainvä-listä huomiota saanut löytö on toistaiseksi vanhin filistealaisajan kirjoituslöytö. Ruukunsiru on ajoitettu vuo-den 950 eKr. seudulle. Raamatun kannalta löydöstä tekee mielenkiintoisen juuri se, että Goljatin sanottiin olevan kotoisin Gatista (1 Sam. 17:4). Löytö ei tietenkään tarkoita, että kyseessä välttämättä olisi juuri se sama Goljat. Eikä se yksinään todista Daavidin voittaneen Goljatin. Mutta Raamatun mukaan Goljat oli suo-sittu kaveri Gatista. Eräänlainen sotasankari. Ei ihme, että kotikaupungin ”oma poika” on jättänyt jälkensä kaupungin menneisyyteen ja nimistöön. Säilytämmehän mekin suurmiestemme nimiä vaikkapa kadunnimis-sä.
Raamatun kannalta sensaatiomainen löytö tehtiin vuonna 1992. Hasorin, kanaanilaisajan suurimman kau-pungin kaivauksista, paljastui nuolenpääkirjoitusteksti, jossa mainitaan Jabin niminen henkilö. Joosuan kir-jan mukaan (11:1) Hasorin kuningas oli nimeltään Jaabin! Muutoinkin kaivauksissa on käynyt ilmi, että kau-pungin tuhoutuminen ja uuden, vaatimattomamman asutuksen synty sopii täysin yksiin Raamatun kertomuk-sen kanssa (Joos. 11:4-15).
Joskus aikanaan epäiltiin, mahtaako Pontius Pilatus olla lainkaan historiallinen henkilö. Viimein vuonna 1960, Kesarean teatterin kaivauksista löytyi kalkkikivipaasi, jonka entisöity latinankielinen teksti toteaa: ”Pon-tius Pilatus, Juudean prefekti, on omistanut Kesarean asukkaille Tiberiumin temppelin.” Joitakin sanoja on kulunut pois, mutta nimi Pontus Pilatus on selvästi erotettavissa.
Sitten marraskuussa 1990 löytyi viite toisestakin Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen osallistuneesta osapuolista, kun Jerusalemissa tehtiin harvinainen hautalöytö. Kalliomoskeijasta etelään, niin sanotussa Rauhan Metsäs-tä löytyi sortunut hautarakennelma. Sisällä oli useita muinaisen juutalaisen hautaustavan mukaisia luuarkku-ja eli ossuaareja. Yhden kyljessä oli kahteen otteeseen kaiverrettu vanha teksti: ”Yehosef bar Qafa” (Joosef Kaifaan poika). Ossuaarin sisältä löytyi kuuden ihmisen luut. Kaksi vauvaa, lapsi, jonka iäksi on arvioitu 2-5 vuotta, noin 13-18 vuotiaan nuorukaisen luut, sekä aikuisen naisen ja noin 60 vuotiaan miehen jäännökset. Luuarkun koristelusta ja siihen kaiverretusta nimestä päätellen kysymyksessä on hyvinkin juuri ylipappi Kaifaan perhehauta. Kaifas oli harvinainen nimi toisen temppelin aikana. Toisesta luuarkusta löytyneiden Herodes Agrippa I:n ajalta peräisin olevien kolikkojen avulla hauta on voitu ajoittaa tarkasti vuosille 42/43 jKr..




Mutta itseäni ovat jostain syystä erityisesti kiehtoneet vanhat Raamatun ajan sinetit. Ajatus siitä, että joku on omin käsin painanut jälkensä historiaan on jännittävä. Palataan Vanhan testamentin puolelle.

Arvostettu ammattilehti Biblical Archaeology Review (joka ei ole hengellinen lehti) julkaisi maalis-huhtikuun numerossaan 1995 kansijutun sineteistä, jotka kuuluivat pro-feetta Jeremian kirjurille. Jeremian kirjassa sanotaan, että Baaruk, Neerian poika oli vastuussa siitä, että Jeremian kautta tullut Herran sana kirjoitettiin ylös (Jer. 32:12; Jer. 45:1): ”Silloin Jeremia kutsui Baarukin, Neerian pojan, ja Baaruk kirjoitti kirjakää-röön Jeremian suusta kaikki ne sanat, jotka Herra oli hänelle puhunut” (Jer. 36:4). Mistä me tiedämme, että löydetty sinetti kuului juuri Jeremian kirjurille? Sinetissä on teksti: ”Kuuluu Berekjahulle, Neerian pojalle, [joka on ] kirjuri”. Baaruk on lyhennetty muoto Berekjahusta, joka merkitsee ”Jahven siunaama”. Näitä Baarukin sinettejä on säilynyt useampia. Yksi on erityisen mielenkiintoinen. Siihen on painunut Baarukin sormenjälki!

Edellä mainitussa BAR –lehdessä kerrotaan myös toisesta raamatunlukijan kannalta kiinnostavasta sinetistä. Siinä on kuvattuna laukkaava hevonen, ja hebreankielisessä tekstissä sanotaan: ”Kuuluu Asajahulle, kunin-kaan palvelijalle”. Sinetti on ajoitettu 600-luvulle eKr. Aasaja (lyhennetyt muotoa Aasajahu –nimestä) maini-taan Raamatussa yhtenä miehistä, jotka kuningas Joosia lähettää profeetta Huldan luo kysymään mitä olisi tehtävä lain kirjalle, joka yllättäen temppelin korjaustöiden yhteydessä oli löydetty. Tämä tapahtuma on ajoi-tettu vuoden 622 eKr. tienoille. Kahdesti Aasajan nimen yhteydessä Raamattu mainitsee hänen olleen ”ku-ninkaan palvelija”: (2 Kun. 22:12; 2 Aik. 34:20). Mielenkiintoinen yksityiskohta on sekin, että kuningas Joosi-an ”uskonpuhdistuksen” yhteydessä hän käski hankkiutua eroon hevosista, jotka oli pyhitetty epäjumalapal-velukseen (2 Kun. 23:11).

Vielä muutama kiehtova sinettilöytö. Marras-joulukuussa 1995 BAR –lehti kirjoitti sineteistä, joissa mainitaan sekä Israelin että Juudan valtakunnan kuninkaita. Yhdessä lukee ”Shema, Jerobeamin palvelija”. Kysymyk-sessä on Raamatussa mainittu Jerobeam II, joka hallitsi pohjoista Israelin valtakuntaa vuosina 784-748 eKr. Parissa sinetissä mainitaan kuningas Ussia, jonka Raamatussa sanotaan nousseen kuninkaaksi 16-vuotiaana (2 Aik. 26:1; kts. myös Jes. 6:1). Kauniissa egyptiläistyylisessä sinetissä puolestaan lukee ”Ushna, [kuingas] Aahabin palvelija”. Aahab oli kuningas, jonka vaimo oli pahamaineinen Iisebel. Aahabin aikana vaikutti profeetta Elia. Aahab sai surmansa taistelussa, johon hän Joosafatin kanssa vastoin Herran neuvoa lähti, kun umpimähkään ammuttu nuoli osui kuninkaan haarniskan heikkoon kohtaan (2 Kun. 21:17-22:40). Vielä eräässä sinetissä lukee: ”Jehozarah, Hilkijahun, [kuningas] Hiskian palvelijan poika”. Hiskia oli yksi Juudan merkittävimpiä kuninkaita, joka parani ihmeellisesti kuolettavasta sairaudesta, ja sai 15 vuotta lisää elinaikaa (2 Kun. 18 ja 2 Kun .20).

Mutta varsinaisen juttunsa BAR oli tehnyt sinetistä, joka oli pulpahtanut julkisuuteen pari vuotta aikaisemmin. Sinetissä (kts. viereinen kuva) lukee muinaishebrealla: ”Kuuluu Abdille, Hoosean palvelijalle”. Sinetti on merkittävä, koska siinä mainittu Hoosea on kiistatta Israelin pohjoisen valtakunnan viimeinen kuningas! Raamatun mukaan hän anasti vallan salamurhaamalla edeltäjänsä. Hoosea teki yhteistyötä assyrialaisten kans-sa. (2 Kun. 15:29-30). Tapaus mainitaan myös Raamatun ulkopuolella assyrialaisten kuninkaana tuolloin (745-727 eKr.) hallinneen Tiglatpileser III:n omissa annaaleissa: ”He syrjäyttivät kuninkaansa Pekahin ja minä asetin Hoosean heidän kuninkaaksensa”. Tig-latpileserin kuoleman jälkeen Hoosea kieltäytyi maksamasta vuotuista veroa Assyrialle. Poliittinen virhe tuli kalliiksi. Assyria ryhtyi sotaan, vangitsi Hoosean, ja hävitti pääkau-punkina toimineen Samarian ja koko pohjoisen valtakunnan, sekä vei sen asukkaat, pohjoisen kymmenen sukukuntaa, pakkosiirtolaisuuteen. Tämä tapahtui tarkalleen vuonna 722 eKr. aivan kuten profeetat olivat ennustaneet. Se oli Israelin valtakunnan loppu. Nuo sukukunnat eivät vieläkään ole palanneet takaisin.

Kaikesta tästä opimme enemmän kuin vain sen, että meidän kannattaa maksaa veromme ajallaan. Ensiksi, Jumalan sana puhuu todellisista ihmisistä ja tapahtumista. Se, joka puolihuolimattomasti leimaa Raamatun Kalevalaan rinnastettavaksi mytologiaksi, ei tiedä mistä hän puhuu. Jumalan sana puhuu Jumalan teoista todellisten ihmisten elämässä. Raamattu ei monista muista pyhistä teksteistä poiketen ole jokin abstrakti uskonnollinen kirja, jossa pohditaan tuonpuoleisia. Raamatussa Jumala koskettaa tämän puoleista. Skiento-logien mytologia on pelkkää vahvistamatonta satua ja tarinointia. Mormonien kirja ei saa tukea arkeologista tai historiasta. Toiseksi, Raamattuun kannattaa luottaa silloinkin, kun epäilijät sanovat sen olevan väärässä koska ei muka ole muuta näyttöä sen ulkopuolelta. Kerta toisensa jälkeen Raamattu on ollut oikeassa ja epäilijät väärässä.

USKON PUOLESTA

Pasi Turunen



Tätä kirjettä voi vapaasti kopioida ja levittää sähköisesti tai muuten, kunhan sisältöön ei tehdä muutoksia ilman kirjoittajan lupaa. USKON PUOLESTA e-kirje ilmestyy joka toinen kuukausi. Voit tilata sen kirjoittamalla osoitteeseen pasiturunen@patmos.fi

www.patmos.fi/uskonpuolesta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti