”Ainoa tieteellisesti todistettu
kristillinen opinkappale on oppi perisynnistä.” Tuntematon
MIKSI PAHUUS
KIEHTOO IHMISIÄ ENEMMÄN KUIN HYVYYS?
Näin on
kirjallisuudessa ja elokuva-teollisuudessa. Näyttelijät joskus sanovat
mielellään näyttelevänsä pahoja ja kieroja ihmisiä, koska se antaa heille
mahdollisuuden ”tutkia ihmispsyyken pimeitä puolia”, ja tehdä valkokankaalla
sellaista mitä eivät milloinkaan muuten tekisi. Huonot uutiset myyvät paremmin
kuin hyvät, jotka eivät yleensä edes ole uutisia. Iltapäivälehtien kolme
myyntivalttia Pauli Aalto-Setälän mukaan ovat ”kauhu, kiima ja kateus”. Katso
vain lööppejä.
Joku on jossain
sanonut, että pahuus on laiskan ihmisen ratkaisu. Pahan tekeminen on paljon
helpompaa kuin hyvän. Jälkimmäinen vaatii usein uhrauksia ja luopumista omasta
mukavuudesta.
Olen viehättynyt
kirkkoisä Augustinuksen Tunnustukset teokseen. Häntä voidaan arvostella
monesta asiasta, mutta ei huonosta kirjoittamisesta, mihin pikemminkin
syyllistyvät usein hänen arvostelijansa itse. Tunnustuksissaan Augustinus
pohtii muun muassa pahuuden luonnetta. Hän havaitsi itsessään sen oudon
piirteen, että nuorena miehenä omenavarkaissa käydessään häntä ei houkutellut
varkauteen nälkä tai tarve, vaan itse pahuuden tuoma jännitys. Mutta tuo
jännityskään ei olisi ollut mitään, ellei hän olisi voinut käydä varkaissa
yhdessä tovereidensa kanssa. Pahuus kaipaa aina seura-laista.
Filosofina
Augustinus oppi ajattelemaan pahuutta hyvin teoreettisesti. Myöhemmin tultuaan
uskoon hän kuitenkin huomasi, miten hän ennen kääntymystään oli käyttänyt
kaikkea tietämystään ja pahuuden luonnetta koskevia pohdintojaan lähinnä oman
pahuutensa tekosyynä. Augustinus kirjoittaa, kuin kirjoittaisi suoraan
Jumalalle, ja sanoo osuvasti ja kauniisti:
Olin
näet vielä sitä mieltä, että me emme itse tee syntiä, vaan syntiä tekee jokin
meissä oleva vieras luonto. Ja minun ylpeyttäni tyydytti se, että sain olla
ilman syyllisyyttä ja että jotakin pahaa tehtyäni ei tarvinnut tunnustaa, että
minä sen tein ja pyytää, että Sinä parantaisit minun sieluni, koska se oli
rikkonut Sinua vastaan. Minä niin mielelläni selitin sieluni syyttömäksi ja
syytin jotakin vierasta ja outoa olennossani, sellaista, mikä ei kuulunut
minuun. Tosiasiassa oli kuitenkin syy juuri minussa, ja vain minun jumalattomuuteni
oli repinyt oman olentoni kahtia. Syntini oli sitäkin vaikeammin
parannettavissa, koska en pitänyt itseäni syntisenä. Ja väärämielisyyteni oli
kauhea, kun mieluummin tahdoin, että Sinä, kaikkivaltias Jumala, taipuisit
minun edessäni minun turmiokseni, kuin että Sinä saisit taivutetuksi minut
pelastukseesi. Sillä Sinä et vielä ollut painanut mitään vahtia minun suulleni
etkä vartijaa minun huulteni ovelle ettei sydämeni taipuisi pahoihin sanoihin,
miettiäkseen puolusteluja synnillensä niitten ihmisten kanssa, jotka vääryyttä
tekevät. Tunnustukset V kirja, luku 10
Miten tuttua.
Miten traagista.
Kieltäytyessään
tunnustamasta syntiään, että minä itse olen syyllinen omiin pahoihin tekoihini,
ihminen luulee voivansa vapauttaa itsensä. Näin hän kuitenkin torjuu samalla
sen Ainoan, joka voi hänen sielunsa parantaa, ja vapauttaa synnin sekä pahuuden
orjuudesta.
Jotenkin
ihmiselle niin tyypillistä on sekin Augustinuksen mainitsema seikka, että sen
sijaan, että itse pyrkisimme muuttaisimme käsitystä omasta synnistämme, me
pikemminkin haluaisimme Jumalan muuttavan käsitystään meidän synneistämme.
Juuri tämä turmeltuneisuus tekee meistä ihmisinä niin turmeltuneita. Emme halua
pahan taipuvan hyvään, vaan hyvän on taivuttava pahaan.
”Jos
me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhruskas, ja antaa meille
kaikki synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1 Joh. 1:9).
Synnin tunnustaminen on olennainen osa syntien anteeksisaamista. Se ei
kuitenkaan tarkoita eikä edellytä syntien muistamista. Kun apostoli Johannes
kirjoittaa synnin tunnustamisesta, hän käyttää alkukielessä sanaa homologeoo.
Sanatarkasti se tarkoittaa saman (homoios) sanomista (logos). Ei ole
kysymys muistamisesta vaan siitä, että suostumme näkemään syntimme samalla
tavalla kuin Jumala. Ihminen, joka ei ole Jumalan kanssa alun perinkään samaa
mieltä synneistään, ei voi kokea Jumalalta tulevaa anteeksiantamusta.
Hänellähän ei mielestään ole mitään mitä saada anteeksi. Hän kokee armon
nöyryyttämisenä.
Ihmisen
on löydettävä tiensä paikalle, jossa hän on samaa mieltä Jumalan kanssa omista
synneistään. Siten avautuu tie anteeksisaamiseen ja vapauteen. Juuri tämä läksy
onkin ihmiselle niin vaikea: Olla samaa mieltä Jumalan kanssa. Oma väärä
käytöksensä on niin helppo selitellä parhain päin. Murheellisinta on, että mitä
pidemmälle ihminen selittelee syntejään sitä vaikeampi hänen on ymmärtää
Jeesuksen ristintyötä. Miksi Jumalan Pojan piti kuolla niin hirvittävällä
tavalla? Eikö Jumala tiedä, että enhän minä niin paha ihminen ole? Tai: Kyllä Jumala
ymmärtää, että me kaikki olemme erehtyväisiä. Niinkö? Ristin valossa näyttäisi
olevan päinvastoin. Jumala ei ymmärrä syntejä. Hän sovittaa ne. Syntejä ei
pyyhitä pois selittelemällä. Ne pyyhitään pois, kun ne tunnustetaan ja saadaan
anteeksi.
Selittelemisen
tarve voi johtua myös pelosta, jonka taustalla vaikuttaa väärä jumalakuva.
Pelkäämme tunnustaa olevamme syntisiä, koska emme ole varmoja Jumalan
rakkaudesta. Pelkäämme Jumalan hylkäävän meidät, jos myönnämme syntimme.
Jotenkin luulemme yhä, että Jumalalle kelpaavat vain hyvät ihmiset. Niinpä
kieltäydymme tunnustamasta syntejämme, koska pelkäämme menettävämme Jumalan
rakkauden. Esitämme hyvää ja kätkemme pahaa. Jumalaa saavat lähestyä hyvät?
Eikö Jumalan rakkaus kestäkään syntejämme? Näinhän me käyttäydymme toinen
toistemmekin kanssa. Peittelemme, koska jos toinen tietäisi meistä sen minkä
itse tiedämme, hän ei sietäisi meitä lähelleen. Näin voikin olla ihmisten
kesken. Mutta Jumalan rakkaus on toista maata. Syntiemme selittely paljastaa,
ettemme vielä tunne Jumalan rakkauden syvyyttä. Luulemmeko todella, että jos
olemme Jumalan kanssa samaa mieltä synneistämme, Hän ei kestäisi sitä
”paljastusta”? Jumala paljastaa meille syntimme vain voidakseen saada armahtaa
meidät!
JEESUKSEN RISTIN
TYÖ ON MINULLE JATKUVAN SISÄISEN RIEMUN AIHE.
Jeesus kuoli ihan
oikeasti. Hän kuoli ihan oikeiden, todellisten syntien tähden. Hän sovitti
kuolemallaan synnit, minunkin syntini, sinun syntisi, ihan oikeasti. Hän
nousi kuolleista ihan oikeasti. Jumala on luvannut, että ne, jotka
turvaavat Jeesukseen saavat siksi todelliset syntinsä ihan oikeasti anteeksi!
Se jumalattomuus, joka oli repinyt olemuksemme kahtia, on pois. Jeesuksen veri
on eheyttänyt meidät. Tunnustettu-amme syntimme, Jumala on antanut anteeksi.
Esteet Jumalan sanoinkuvaamattoman hyvyyden ja laupeuden kokemiselle ovat pois.
Tämän kokemiseen haluaisin kaikkia lukijoitani rohkaista.
Uskon Puolesta
Pasi Turunen
Tätä kirjettä voi vapaasti kopioida ja
levittää sähköisesti tai muuten, kunhan sisältöön ei tehdä muutoksia ilman
kirjoittajan lupaa. USKON PUOLESTA e-kirje ilmestyy joka toinen kuukausi. Voit
tilata sen kirjoittamalla osoitteeseen pasiturunen@patmos.fi
www.patmos.fi/uskonpuolesta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti